Taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul
Davlatimiz rahbarining “Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoni hamda “Taʼlim-tarbiya tizimini yana-da takomillashtirishga oid qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida”gi qarori yurtimizda taʼlim-tarbiya va ilm-fan taraqqiyotiga birlamchi eʼtibor qaratilayotganining yorqin namunasi boʻldi.
Aytish kerakki, Farmon bilan Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini yana-da rivojlantirishning asosiy yoʻnalishlari belgilandi. Unda taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul ekanligi alohida belgilandi. Bundan buyon oʻqituvchi maqomini oshirish, uning avvalgi obroʻ-eʼtiborini tiklash, taʼlim muassasalaridagi shart-sharoitlarni yaxshilash hokimliklar zimmasidagi asosiy vazifa sifatida belgilab qoʻyilgan boʻlsa, Xalq taʼlimi vazirligining maktablar mazmuniga javob berishi qatʼiy koʻrsatib oʻtildi. Boshqacha aytganda, bundan buyon mahalliy rahbarlar ishiga paxta, gʻallaga qarab emas, taʼlim-tarbiya uchun yaratilgan shart-sharoitga, ilmli-maʼnaviyatli yoshlarga qarab baho beriladi.
Ushbu tarixiy Farmonga partiyamiz dasturiy maqsad va vazifalaridan kelib chiqib yondashadigan boʻlsak, unda xususiy sektor ishtirokini kengaytirish alohida qayd etilgan. Yaʼni endilikda tajriba sifatida umumiy taʼlim muassasalarini keyinchalik kengaytirish huquqi bilan 5 yilga xususiy sektorning ishonchli boshqaruviga oʻtkazishi belgilandi. Oʻz navbatida, davlat byudjetidan taʼlim muassasalarini taʼminlash uchun ajratiladigan mablagʻlar ham kamaytirilmaydi.
Koʻpchilik yurtdoshlarimizda maktablar maʼlum muddat tadbirkorlar boshqaruviga oʻtsa, pullik boʻladimi degan savol tugʻilishi mumkin. Farmonda xususiy mulkdor zimmasiga bolalar uchun bepul taʼlim berish, binolarni taʼmirlash, moddiy-texnik bazani mustahkamlash kabi majburiyatlar yuklangan. Bundan tashqari, boʻsh binolar va yerlar boshqaruvchiga sport yoki madaniyat muassasalarini tashkil etish uchun ajratiladi. Bu normalar pullik degan tushunchalarga oʻrin qoldirmaydi.
Eʼtiborga molik jihati, OʻzLiDeP Saylovoldi dasturidagi quyidagi vazifalar farmonda toʻla qamrab olindi. Xususan, partiyamiz dasturida maktabdan boshlab oliy taʼlim muassasalarida ham tadbirkorlik darslarini oʻtish, toʻgaraklar tashkil etish, jumladan, Tadbirkorlar akademiyasini, sohaga qiziqayotgan yoshlar uchun esa konsalting markazlarini tashkillashtirish masalalari ilgari surilgan. Farmonda esa oʻquvchilarning maktab fanlari boʻyicha amaliy darslarini salohiyatli ish beruvchilar, ishlab chiqarish va qishloq xoʻjaligi korxonalari, klasterlar va kooperatsiyalarda oʻtkazish belgilandi. Kengroq mushohada qilinsa, ushbu vazifaning amalga oshirilishi yoshlarning hayotda munosib oʻrin topishiga xizmat qiladi. Bir soʻz bilan aytganda, farmonda qoʻyilgan vazifalar bolaning taʼlimdagi ilk qadamidan boshlab, kasb tanlashi, hayotga mustaqil qadam qoʻyishigacha boʻlgan davrda uzviylikni taʼminlashga qaratilgan desak toʻgʻri boʻladi.
Sir emas, bugun raqamli texnologiyalar shiddat bilan rivojlanyapti. Zamonaviy texnologiyalar kirmagan soha qolmadi hisob. Lekin, ushbu texnologiyalar oʻz-oʻzidan ishlamaydi. Ularniyam kimdir aql bilan harakatga keltirsagina foyda beradi. Aksincha boʻlsa, taraqqiyotning soat sayin yangilanib borayotgan kashfiyotlariga mahliyo boʻlib oʻtiraveramiz. Raqamli texnologiyalarni tilini topish uchun albatta puxta bilimga ega, salohiyatli yoshlar kerak.
Farmonda bu masalada ham muhim vazifalar belgilandi. Xususan, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qoʻllagan holda taʼlimni boshqarishni avtomatlashtirish va har tomonlama tahlil qilib borish tizimini yaratish, elektron resurslar va masofaviy taʼlimni yana-da rivojlantirish, taʼlim oluvchilar oʻrtasida IT-sohasidagi kasblarni ommalashtirish shular jumlasidandir. Bundan koʻzlangan maqsad nima? Ilm-fanni iqtisodiyotning asosiy harakatlantiruvchi kuchiga aylantirish, ilmiy tadqiqotlar koʻlamini kengaytirish, iqtidorli yoshlarning innovatsion faoliyatini ragʻbatlantirishdan iborat. Zero, Uchinchi Renessans poydevorini zamonaviy bilimlarni puxta egallagan, salohiyatli yoshlar quradi.
Umuman olganda, taʼlim tizimini rivojlantirish bir kishining ishi emas. Shunday ekan davlat rahbarining Farmonida belgilangan hayotiy vazifalar ijrosini birgalikda bajarish kim va qaysi sohada ishlashimizdan qatʼi nazar har birimizning insoniy burchimizdir.
Shahnoza XOLMAXAMATOVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzLiDeP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:26
O‘qituvchilar maktabga qanday kiyimda kelishlari kerak? O‘qituvchilar maktabga qanday kiyimda kelishlari kerak?
Inson uchun 2 yoshdan 90 yoshgacha yutuq nima? Inson uchun 2 yoshdan 90 yoshgacha yutuq nima?
Zamonaviy o‘qituvchiga kerak bo‘lgan 8 ta asosiy xislat Zamonaviy o‘qituvchiga kerak bo‘lgan 8 ta asosiy xislat
Andijonda o‘qituvchilar ota-onalardan uzr so‘rashga majbur qilindi Andijonda o‘qituvchilar ota-onalardan uzr so‘rashga majbur qilindi
Super-kontrakt bo’yicha ayrim savollarga javoblar Super-kontrakt bo’yicha ayrim savollarga javoblar
Ramazon taqvimi-2021. Og’iz yopish va og’iz ochish duolari bilan Ramazon taqvimi-2021. Og’iz yopish va og’iz ochish duolari bilan
Maxsus ta’lim fanlaridan imtihon savollari 2022 9-11-sinf Maxsus ta’lim fanlaridan imtihon savollari 2022 9-11-sinf
Yangi yil kuni qor yog‘adimi? – sinoptiklar prognozi Yangi yil kuni qor yog‘adimi? – sinoptiklar prognozi
O‘qishni ko‘chirish bo‘yicha arizalar qachongacha qabul qilinadi? O‘qishni ko‘chirish bo‘yicha arizalar qachongacha qabul qilinadi?
Insult xavfini kamaytirishning beshta usuli Insult xavfini kamaytirishning beshta usuli
DTM 2020- test sinovlari natijalari bo’yicha ma’lumot berdi DTM 2020- test sinovlari natijalari bo’yicha ma’lumot berdi
Usmon Azim. Usmon Azim haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Usmon Azim. Usmon Azim haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
Farzand tarbiyasida qattiqqo'llik kerakmi? Farzand tarbiyasida qattiqqo'llik kerakmi?
O‘rta maxsus ma’lumotli o‘qituvchilarning talabalikka tavsiya etilganligiga doir QO‘SHIMCHA AXBOROT O‘rta maxsus ma’lumotli o‘qituvchilarning talabalikka tavsiya etilganligiga doir QO‘SHIMCHA AXBOROT
Chet tili o‘qituvchilariga sertifikat talabi qachon joriy etiladi? Chet tili o‘qituvchilariga sertifikat talabi qachon joriy etiladi?
Endi o’qituvchi ham maktab ham uydagi o’quvchiga dars beradimi Endi o’qituvchi ham maktab ham uydagi o’quvchiga dars beradimi
Akademik litseylarda yakuniy davlat attestatsiyalari imtihonlari qay tarzda o’tkaziladi? Akademik litseylarda yakuniy davlat attestatsiyalari imtihonlari qay tarzda o’tkaziladi?
Biologiya fanidan 5-9 sinflar uchun laboratoriya daftari Biologiya fanidan 5-9 sinflar uchun laboratoriya daftari
2021 –yil Mustaqillik bayramida necha kun dam olamiz? 2021 –yil Mustaqillik bayramida necha kun dam olamiz?
Dunyoda koronavirus bilan bogʻliq vaziyat qanday? Dunyoda koronavirus bilan bogʻliq vaziyat qanday?