Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
2022-2023 Magistraturaga onlayn hujjat topshirish tartibi. magistr.edu.uz 2022-2023 Magistraturaga onlayn hujjat topshirish tartibi. magistr.edu.uz
Uzoq umr ko'rish sirlari Uzoq umr ko'rish sirlari
Diplom dublikatini onlayn olish uchun videoqo‘llanma Diplom dublikatini onlayn olish uchun videoqo‘llanma
Optimistmisiz yoki pissimist? (Psixologik test) Optimistmisiz yoki pissimist? (Psixologik test)
Maktablarda to‘garaklar faoliyati to‘liq tiklanmoqda Maktablarda to‘garaklar faoliyati to‘liq tiklanmoqda
Yaxshi loyiha uchun talabalarga 100 mlrd. so‘m imtiyozli kredit ajratiladi Yaxshi loyiha uchun talabalarga 100 mlrd. so‘m imtiyozli kredit ajratiladi
​Bolalarda tez-tez burun qonashi sabablari ​Bolalarda tez-tez burun qonashi sabablari
Test: Sezgingizga ishonib rasmdagi uy hayvonlaaridan birini tanlang Test: Sezgingizga ishonib rasmdagi uy hayvonlaaridan birini tanlang
Intellekt otadan o‘g‘ilga o‘tadimi? Intellekt otadan o‘g‘ilga o‘tadimi?
Bir yoʻla toʻlanadigan pul mukofotlarini toʻlash tartibi belgilandi Bir yoʻla toʻlanadigan pul mukofotlarini toʻlash tartibi belgilandi
Talabalarga turar joy uchun ijara pulining bir qismi to‘lanadi Talabalarga turar joy uchun ijara pulining bir qismi to‘lanadi
Yoshlar yetakchisi endi dars berishi mumkin, ularning faoliyati kengaytirildi Yoshlar yetakchisi endi dars berishi mumkin, ularning faoliyati kengaytirildi
Elektron darsliklar (barcha maktab o'quv fanlarining elektron shakli) - BAXTIYOR.UZ Elektron darsliklar (barcha maktab o'quv fanlarining elektron shakli) - BAXTIYOR.UZ
Qanday qilib noutbuk ekranini o'chirib qo'yish Qanday qilib noutbuk ekranini o'chirib qo'yish
Maktablar qachon to‘liq internet bilan ta’minlanadi? Maktablar qachon to‘liq internet bilan ta’minlanadi?
Rizq-nasiba va benasiblik haqida maqollar to’plami Rizq-nasiba va benasiblik haqida maqollar to’plami
14-noyabr onlayn darslar jadvali 14-noyabr onlayn darslar jadvali
JSST Koronavirusning ikkinchi to‘lqinida maktablarni qayta ochishga chaqirmoqda JSST Koronavirusning ikkinchi to‘lqinida maktablarni qayta ochishga chaqirmoqda
Bolalardagi ortopedik muammolar haqida Bolalardagi ortopedik muammolar haqida
Mazmunga boy, hajmi 1 qatorlik 15 ta eng qisqa hikoyalar Mazmunga boy, hajmi 1 qatorlik 15 ta eng qisqa hikoyalar