Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
Maktab o‘quvchisi homilador ekanligini tug‘ishidan 3 kun oldin bilib qoldi Maktab o‘quvchisi homilador ekanligini tug‘ishidan 3 kun oldin bilib qoldi
Biologiya fanidan 5-9 sinflar uchun laboratoriya daftari Biologiya fanidan 5-9 sinflar uchun laboratoriya daftari
Barcha fanlardan imtihon biletlari 5-11-sinf (2021-yil) Barcha fanlardan imtihon biletlari 5-11-sinf (2021-yil)
Geografiya fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf Geografiya fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf
O‘rta maxsus ma’lumotli o‘qituvchilarning talabalikka tavsiya etilganligiga doir QO‘SHIMCHA AXBOROT O‘rta maxsus ma’lumotli o‘qituvchilarning talabalikka tavsiya etilganligiga doir QO‘SHIMCHA AXBOROT
7-11-sinf Geometriya ish reja 2022-2023 taqvimiy mavzu rejalar 7-11-sinf Geometriya ish reja 2022-2023 taqvimiy mavzu rejalar
Госкомиссия по приему в ВОУ определила, сколько и какие экзамены будут сдавать абитуриенты Госкомиссия по приему в ВОУ определила, сколько и какие экзамены будут сдавать абитуриенты
Bolalarni qandli diabetdan himoya qilish usullari Bolalarni qandli diabetdan himoya qilish usullari
Xorijiy tillar metodbirlashma hujjatlari yuklab olish Xorijiy tillar metodbirlashma hujjatlari yuklab olish
2022-2023 Texnologiya fanidan ish rejalar WORD EXCEL 1-9-sinf 2022-2023 Texnologiya fanidan ish rejalar WORD EXCEL 1-9-sinf
Birinchi parta boyning bolasi uchunmi? Birinchi parta boyning bolasi uchunmi?
Yangi ustama bo’yicha maktab buyrug’I namunasi Yangi ustama bo’yicha maktab buyrug’I namunasi
Xalq ta’limi vazirligi blogerni sudga berdi Xalq ta’limi vazirligi blogerni sudga berdi
"Zangi ota" majmuasi haqida "Zangi ota" majmuasi haqida
Darsni qiziqtirib o‘tish. O‘qituvchi qiziqtirishga majburmi? Darsni qiziqtirib o‘tish. O‘qituvchi qiziqtirishga majburmi?
Yangi Konstitutsiyada o‘qituvchilar uchun qanday yangilik bor? Yangi Konstitutsiyada o‘qituvchilar uchun qanday yangilik bor?
Ustoz haqida she’rlar Ustoz haqida she’rlar
15-aprel efirga uzatiladigan television darslar jadvali 15-aprel efirga uzatiladigan television darslar jadvali
Ibrat vaqti: Kishining nechta do’sti bo’lishi kerak? Ibrat vaqti: Kishining nechta do’sti bo’lishi kerak?
Muhammad Rahmon. Muhammad Rahmon haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Muhammad Rahmon. Muhammad Rahmon haqida: hayoti, asarlari, faoliyati