Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
Farzand tarbiyasi. Muammo va yechim. Psixolog nima deydi? Farzand tarbiyasi. Muammo va yechim. Psixolog nima deydi?
Ijtimoiy ish yo‘nalishi qabul parametrlari kvotalar 2021 Ijtimoiy ish yo‘nalishi qabul parametrlari kvotalar 2021
Yurisprudensiya yo‘nalishida sirtqi ta’lim mavjud OTMlar ro‘yhati Yurisprudensiya yo‘nalishida sirtqi ta’lim mavjud OTMlar ro‘yhati
Kitob o‘qishga odatlanishga 5 qadam Kitob o‘qishga odatlanishga 5 qadam
Maktablarda ingliz tilini o’qitishdagi 10 muammo Maktablarda ingliz tilini o’qitishdagi 10 muammo
Ko‘proq harakat qilish bilan davolanadigan kasalliklar Ko‘proq harakat qilish bilan davolanadigan kasalliklar
Til haqida she'rlar to'plami Til haqida she'rlar to'plami
Sirdaryo viloyatida olingan AKT test savollari va javoblari Sirdaryo viloyatida olingan AKT test savollari va javoblari
Yilning eng yaxshi o'qituvchisiga 1 million dollar! Yilning eng yaxshi o'qituvchisiga 1 million dollar!
2022-2023 7-sinflar uchun ish rejalar WORD EXCEL 2022-2023 7-sinflar uchun ish rejalar WORD EXCEL
В Узбекистане появится Центр переподготовки и обучения кадров в сфере дошкольного образования В Узбекистане появится Центр переподготовки и обучения кадров в сфере дошкольного образования
Maktabdan quvilgan ammo taniqli bo'lishga erishgan shaxslar Maktabdan quvilgan ammo taniqli bo'lishga erishgan shaxslar
Sinf rahbar metodbirlashma hujjatlari yuklab olish Sinf rahbar metodbirlashma hujjatlari yuklab olish
Qishki ta’til uzaytirildimi? – XTV bayonet berdi Qishki ta’til uzaytirildimi? – XTV bayonet berdi
Kamoliddin Behzod nomli davlat stipendiyasi ta'sis etildi Kamoliddin Behzod nomli davlat stipendiyasi ta'sis etildi
Qor va qorparchalar haqida she’rlar to‘plami Qor va qorparchalar haqida she’rlar to‘plami
AKFA Universiteti o’quvchilar o'rtasida olimpiada o’tkazadi AKFA Universiteti o’quvchilar o'rtasida olimpiada o’tkazadi
2021-2022 fizika fanidan variativ ish rejalar to'plami 2021-2022 fizika fanidan variativ ish rejalar to'plami
Yangi ustama bo’yicha maktab buyrug’I namunasi Yangi ustama bo’yicha maktab buyrug’I namunasi
Yig’lashga majbur bo’ldim. (hikoya) Yig’lashga majbur bo’ldim. (hikoya)